woensdag 20 februari 2013

Clingendael adviseert privé-beveiligers op schepen tegen piraten Somalië

Instituut Clingendael schrijft in een rapport dat Nederland gewapende particuliere beveiligers moet toelaten op koopvaardijschepen om die te beveiligen tegen piraten in de Somalische wateren.

Dat meldt EenVandaag woensdag in een reportage over beveiliging op koopvaardijschepen. Nederland is een van de laatste Europese landen die nog geen private beveiligers toelaat op koopvaarders.

Volgens de Nederlandse wet mogen alleen mariniers de scheepvaart beschermen tegen piraterij. Daarmee is Nederland bijna het enige land in Europa dat aan het geweldsmonopolie van de overheid vasthoudt.

Reders moeten bij Defensie een verzoek indienen voor bescherming van militairen aan boord, maar de procedures voor militaire bescherming zijn lang en de kosten hoog. De procedure voor beveiliging moet flexibeler.

Volgens Clingendael ontstaat er een groeiende praktijk waarbij reders besluiten illegaal private beveiligers in te huren.

De NOS meldt over het rapport dat van de koopvaardijschepen 90 procent zonder marinebescherming langs de piratenkust vaart.

"Ze komen er niet voor in aanmerking, zijn te laat met aanvragen of vinden het te duur."

EenVandaag spreekt in de reportage met Bibi van Ginkel van het Clingendael Instituut, met Harold Liebregs, commandant van het Nederlandse fregat Hr. Ms. De Ruyter, en met Martin Dorsman, directeur van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders.

Het fregat De Ruyter neemt momenteel deel aan de UE-operatie Atalanta in de wateren bij Somalië om piraten te bestrijden.

Daarnaast zet Nederland teams van mariniers in op kwetsbare koopvaardijschepen om die tegen aanvallen te beschermen.

sitestat