Mark Rutte, Jeanine Hennis-Plasschaert en Tom Middendorp op de brug van de Hr. Ms. De Ruyter: foto ministerie van Defensie |
De bewindslieden wilden beleven hoe de Koninklijke Marine piraterij in de wateren bij Somalië bestrijdt, en werden daarbij vergezeld door Tom Middendorp.
Een woordvoerder van het ministerie van Defensie bericht zaterdag dat Rutte zei: “Bestrijden van piraterij is geen ver-van-mijn-bed-show.”
Defensie meldt dat sinds hier wordt opgetreden tegen piraten het aantal kapingen en ontvoeringen substantieel is gedaald.
Tot en met 2010 werden nog ongeveer 40 schepen gekaapt, sinds mei vorig jaar is dat er geen een meer. Meer dan 1.100 verdachte personen en piraten zijn aan justitie overgedragen voor vervolging.
Handelsverkeer veiligstellen
Mark Rutte stelde: “Van die resultaten plukken we allemaal de vruchten. Elk jaar passeren tussen de 20.000 en 30.000 grote handelsschepen de Golf van Aden, waarvan een groot deel op weg is naar de Rotterdamse haven. Ongeveer 450 schepen varen onder Nederlandse vlag.”
“Door piraten aan te pakken en vaartuigen te begeleiden, beschermen we niet alleen de opvarenden, maar stellen we ook het internationale economische handelsverkeer veilig. Dat is dus absoluut geen ver-van-mijn-bed-show,” aldus de premier.
Hij vervolgde: “Nederlandse militairen doen geweldig werk voor de kust van Somalië. Terecht dat we in Nederland trots op hen zijn, evenals op hun resultaten.”
Producten duurder
Minister Hennis-Plasschaert is van mening dat best eens hardop mag worden gezegd dat het aanpakken van zeeroverij de Nederlander geld scheelt.
Ze zei: “ Producten als kleding, mobieltjes of televisies die over zee naar Nederland komen, zouden zeker duurder zijn als ze een veel langere route moeten afleggen omdat die wel veilig is.”
De Golf van Aden verbindt de Indische Oceaan en de Arabische Zee met de Rode Zee en het Suezkanaal, en daarmee de Middellandse Zee.
De internationale aanpak van piraterij is overigens breder, aldus Mark Rutte.
De premier zei: “Zeeroverij begint aan land. We spannen ons daarom eveneens in om de voedingsbodem voor piraterij weg te nemen.
Op dit moment levert Nederland 9 personen voor een Europese missie van 125 mensen om Somalië te helpen eigen capaciteit op te bouwen voor piraterijbestrijding, inclusief het benodigde justitiële apparaat.
Er zijn al meer dan 2.000 mensen opgeleid. Stabiliteit in Somalië is voor de lange termijn de enige echte oplossing voor het piraterijprobleem.”
Voedseltransporten
Momenteel vinden er twee 2 missies in de wateren rond Somalie plaats om piraterij te bestrijden. Dit zijn de NAVO-missie Ocean Shield en Atalanta van de Europese Unie.
De Hr. Ms. De Ruyter neemt op dit moment d aan Operatie Atalanta van de EU.
Landen die deelnemen aan de missies beschermen internationale koopvaardijschepen en humanitaire voedseltransporten van de Verenigde Naties.
Vanaf volgende maand tot augustus wordt het fregat Hr. Ms. Van Speijk ingezet voor de operatie Ocean Shield van de NAVO.
Van augustus tot en met december gaat het amfibisch transportschip Hr. Ms. Johan de Wit naar Somalië. Vanaf de Johan de Wit voert Nederland dan tevens het commando over de EU-operatie Atalanta.
Zie ook:
NH90-helikopter speelt cruciale rol bij beëindiging kaping bij Somalië
De Ruyter krijgt bij Hoorn van Afrika bezoek van commandant Atalanta
NH90-helikopter aan boord De Ruyter houdt zich goed bij Somalië
De Ruyter draagt verdachte piraten over aan Seychellen
De Ruyter pakt verdachte piraten bij Somalië
Hr. Ms. De Ruyter arriveert in inzetgebied tegen Somalische piraten